درباره ما
این وبگاه ، دیگر به روز نمیشود ! انشاءالله در سنگری دیگر فعالیت خواهیم کرد .
خانه
دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
بازدید کنندگان : 478761
تعداد نوشته ها : 171
دیدگاه ها : 1897
PageRank
Rss
لوگوی حمایتی
Zion
تکاوران جنگ سایبر
استفاده از مطالب این پایگاه تنها در صورت ذکر یک صلوات ، به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) بلامانع می‌ باشد

اعياد شعبانيه امسال و برنامه هاي مناسبتي بي تناسبي كه رسانه ملي زحمت كشيد و پخش كرد و نزديكي ماه مبارك رمضان موجب شد تا خيل عظيم بيكاران تصميم بگيرند از اين خان نعمت بهره مند شده و جا را كمي براي شهرداري تهران تنگ كنند و آنها نيز به جرگه برنامه سازان مناسبتي بپيوندند. ما نيز كه در حوزه ديگري از بيكاري مشغول به فعاليت هستيم، تصميم گرفتيم همكاران خود را كمك كرده و راهنماي گام به گام ساخت يك برنامه مناسبتي را به ايشان ارايه كنيم:

دقت كنيد

همين ابتدا بايد دقت كنيد كه اگرچه برنامه مناسبتي با توجه به يك مناسبت مذهبي ساخته مي شود اما الزاما از نظر محتوا ربطي به آن مناسبت ندارد. پس الكي انرژي و وقت‌تان را هدر ندهيد و دنبال راهكارهايي براي مربوط كردن قضيه نگرديد؛ چند بنر و زيرنويس تلويزيوني چنان برنامه را ربط مي دهد كه مي توانيد كنسرت پر از قر و غمزه را در شب نيمه شعبان به رسانه ملي قالب كنيد!

هدف‌تان را مشخص كنيد

اگرچه برخي ها فكر مي كنند در آوردن پول تنها هدف ساخت برنامه هاي مناسبتي است اما تجربه نشان داده است

كه اتفاقاً بعضي ها حاضرند پول خرج كنند تا برنامه مناسبتي بسازند!

مثلا همين امسال شهرداري تهران كلي هزينه كرد و شب‌هاي متمادي برنامه جشن در بوستان آزادگان را جويد و در دهان مبارك صدا و سيما گذاشت. براي چي؟ خوب معلوم است، همين كه مجري برنامه چند بار از شهردار و شهرداري تهران به علت اين جويدن تشكر فرمايد و آرم شهرداري در چشم بينندگان فرو رود آيا كافي نيست؟ بنابراين شما هم بايد سنگ‌هايتان را وا بكّنيد كه واقعا چرا مي خواهيد برنامه مناسبتي بسازيد؛ تبليغ بقالي محله‌اتان كه به شما جنس نسيه مي دهد؛ ضايع كردن همسايه‌اتان كه بلند بلند حرف مي زند،  تبريك روز تولد همسرتان و... مي‌تواند از جمله اهداف شما براي ساخت برنامه مناسبتي باشد.

مواد لازم

مجري يك عدد (مجري هرقدر جلف تر باشد مناسب تر است، هرچند كشف استعدادهاي جديد مي تواند به موفق بودن برنامه‌اتان كمك كند اما اگر وقت كافي نداريد به همين محمود شهرياري راضي شويد)

كارشناس مذهبي يك نفر (اگر نبود مي توانيد از خانم جلسه‌اي محل استفاده كنيد و اگر او هم وقت نداشت، خيلي مهم نيست)

بنر تبريك يا تسليت مناسبت 40 متر (دقت داشته باشيد كه وظيفه خطير ربط دادن برنامه به مناسبت مربوطه به عهده همين چند متر بنر خواهد بود)

چادر، مقنعه و ساق دست به تعداد خانم‌هاي جلوي دوربين (اگر مجري شما خانم باشد، همراه داشتن چادر در پشت صحنه لازم است چون گاهي مجري ها چادرشان را در خانه جا مي‌گذارند!)

تماشاچي (مخصوصا اگر مناسبت يك جشن باشد و يا برنامه در فضاي باز انجام شود، اين مورد از اهم واجبات است)

خواننده خوش‌تيپ (هماهنگ كنيد كه سي‌دي آهنگش را خودش بياورد وگرنه هزار تومن پول سي‌دي براي لب خواني را افتاده ايد)

دوربين‌ها را درست بچينييد

اگرچه در طي اين سال‌ها همه تهيه كنندگان برنامه هاي مناسبتي به تجربه لازم در اين مورد دست يافته اند اما اگر شما تازه كار هستيد، بسيار لازم است كه در اين مورد دقت كنيد.

هميشه يك دوربين را در بيشترين فاصله ممكن تا سن قرار دهيد تا اگر بازيگر خانمي را براي صحبت دعوت كرديد، بتوانيد تصويري در نهايت كوچكي از او ارائه كنيد، مبادا بي تجربگي كنيد و تصوير بسته خانم بازيگر را نشان دهيد؛ زيرا غالبا بازيگران با چيزي كه ما در فيلم‌ها مي بينيم خيلي تفاوت دارند. اصلا هم نترسيد كه در اينگونه مواقع تلويزيون كاركرد راديو را پيدا مي كند و مخاطبان تنها از طريق صداي بازيگر است كه او را مي شناسند!

براي نشان دادن جمعيت هم همين‌طور، خيلي در كار مردم دقيق نشويد. يك دوربين كرين كه با سرعت 150 كيلومتر در ساعت از روي سر تماشاچي ها رد مي شود، كافي است. اينطوري هم شما به كارتان ادامه مي دهيد و هم تماشاچي ها!

محتواي برنامه

همه كارشناسان اعتقاد دارند كه محتواي يك برنامه مهم‌ترين بخش آن است و بايد بيشترين وقت را براي آن صرف كرد؛ البته شما كارشناسان را خيلي جدي نگيريد و در فاصله چيدن ميز و صندلي و هماهنگي آوردن شام عوامل به محتواي برنامه فكر كنيد. البته چون احتمالا سرتان شلوغ است ما به جاي شما فكر كرده و يك منوي پيشنهادي خدمت‌تان اعلام مي‌كنيم:

1- شروع برنامه: مجري در حالي كه تلاش مي كند لحنش خيلي احساسي باشد، دو بيت شعر مي خواند و بعد متن چند

خطي را در رثاي برنامه دكلمه مي كند. يادتان باشد كه به مجري تذكر بدهيد بسم الله را بعد از پايان اين بخش بگويد و نه

قبلش. جديداً اينگونه با كلاس‌تر است.

2- اجراي موسيقي: مجري از يك خوانده دعوت مي كند كه به اجراي موسيقي بپردازد. خواننده در حالي كه مجري براي او نوشابه باز مي كند و شما صداي تشويق را روي تصوير تماشاچيان گذاشته ايد، روي صحنه مي آيد. يادتان باشد كه صداي ميكروفن را قطع كرده و دكمه play را بزنيد!

3- تشكر: مجري بعد از اينكه به خواننده مي گويد من عاشق صدات هستم، از بانيان برنامه (به صورت پيش فرض شهرداري و آقاي قاليباف) تشكر مي كند.

4- گفت‌وگو: مجري از يك بازيگر و يا يك جفت بازيگر دعوت مي كند تا روي سن بيايند. در اين مرحله خيلي به سؤال‌ها فكر نكنيد و دست مجري را باز بگذاريد تا از رنگ و غذاي مورد علاقه، آخرين كاري كه در دست دارد، آيا در خانه به همسرش كمك مي كند يا نه، يك جمله درباره شهرداري تهران و اينكه دوست دارد راه‌راه‌هاي بيژامه‌اش صورتي و سبز فسفري باشد يا بنفش و زرشكي سوال كند.

اگر مجري شهرياري بود كه بالكل برنامه را به دست او بسپاريد ولي به او توصيه كنيد كه هنگام حركات موزون فقط از دستانش استفاده كند!

5- پايان برنامه: باز هم از باني برنامه تشكر كرده و همه را به خدا بسپاريد و براي همه شب‌هايي پر از معنويت را آرزو كنيد. بعد از اينكه مطمئن شديد دوربين‌ها خاموش هستند و روي آنتن نيستيد، گروه موسيقي را صدا كنيد و به تماشاچيان بگوييد كه تازه اول عاشقي است و...


دسته ها : اطلاع رساني
يکشنبه 1390/5/16 23:52
X