درباره ما
این وبگاه ، دیگر به روز نمیشود ! انشاءالله در سنگری دیگر فعالیت خواهیم کرد .
خانه
دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
بازدید کنندگان : 479980
تعداد نوشته ها : 171
دیدگاه ها : 1897
PageRank
Rss
لوگوی حمایتی
Zion
تکاوران جنگ سایبر
استفاده از مطالب این پایگاه تنها در صورت ذکر یک صلوات ، به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) بلامانع می‌ باشد

عفت و پاكدامني، برازنده‏ترين زينت زنان و گران قيمت‏ترين گوهر براي آنان است. حضرت زينب(سلام الله عليها) از يك سو، به زيبايي درس عفت را، در مكتب پدر آموخت، آن‏جا كه فرمود:
«ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبِيل اللهِ بِاَعظَمَ اَجراً ممَّن قَدَرَ فَعَفَّ يَكادُ العَفيفُ اَن يَكُونَ مَلَكاً مِنَ المَلائِكَة؛
مجاهد شهيد در راه خدا اجرش بيشتر از كسي نيست كه قدرت دارد اما عفت مي‏ورزد،
نزديك است كه انسان عفيف فرشته‏اي از فرشتگان باشد.»(1)
و از طرف ديگر، حياي ذاتي حضرت زينب(عليهاالسلام) مي‏طلبيد كه در اوج عفت و پاكدامني باشد، چرا كه بارزترين ثمره و پي‏آمد حيا، عفت و پاكدامني است.
چنانكه حضرت علي(عليه‎السلام) فرمود:

«سَبَبُ العفَّةِ اَلحَيا؛ علت عفت و پاكدامني، شرم و حيا است.(2)

و نيز فرمود:

«اَصلُ المُرُوءَةِ اَلحَياء وَ ثَمَرُها العِفَّة؛ به هر اندازه كه حيا باشد، عفت و پاكدامني خواهد بود.(3)

تربيت خانوادگي، و حياي ذاتي زينب كبري(سلام اللّه عليها) باعث شد تا او عفت خويش را حتي در سخت‏ترين شرايط
به نمايش گذارد. ايشان در دوران اسارت و در مسير كربلا تا شام، سخت بر عفت خويش پاي مي‏فشرد.
مورخين نوشته‏اند: «وَ هِيَ تَستُرُ وَجهَها بكَفِها لانَّ قِناعَها قد اُخِذ مِنها؛ او صورت خود را با دستش مي‏پوشاند چون مقنعه‏اش از او گرفته شده بود.(منظور پوشش بالاي حجابش مثل چادر است)» شاعر عرب به همين قضيه اشاره كرده
و مي‏گويد:

وَرِثَت زينَبُ مِن اُمِّها                                                   كُلَّ الَّذي جَري عَلَيها وَ صارَ

زادَت ابنَةٌ عَلي اُمِّها                                                    تَهدي مِن دارِها اِلي شَرِّ دار

تَستُرُ بِاليُمني وُجُوهاً فَاِن                                                  اَعوَزَها اسَّترُ تَمَدّ اليَسار

«زينب تمامي آن ‏چه بر مادر گذشت را به ارث برد. منتهي دختر سهم اضافه‏اي برداشت كه از خانه‏اش به بدترين خانه حركت كرد(به اسارت رفت). صورت را (در اسارت) با دست راست مي‏پوشاند، و اگر پوشش او را نيازمند مي‏كرد از دست چپ هم بهره مي‏برد.»

اين نشانه عفت اوست كه هنگام ورود به شام، شمر را ـ كه زماني سرباز حضرت علي(عليه‎السلام) بود و در آن راه مجروح نيز شده بود، ولي ناپاكي‏ها و بي‏حيايي‏ها او را به آن‏جا كشانده كه قاتل فرزند علي(عليه السلام) گردد ـ احضار كرد و از او خواست كه براي حفظ مرز بلند حيا و عفت، كاروان اسرا را، از خلوت‏ترين درب شهر وارد شام نمايد و سرهاي شهدا را نيز از بين زن‎ها بيرون ببرد، ولي آن ملعون حيا از دست داده و در نتيجه دين را باخته، عكس فرمايش آن حضرت را عمل كرد و اسيران را از شلوغ‏ترين و پرجمعيّت‏ترين درب شهر، يعني (درب ساعات) وارد نمود و سر شهدا را نيز بين اسرا جاي داد.

راوي مي‏گويد: «زينب (و يا ام‏كلثوم) را ديدم كه چادري كهنه بر سر كشيده و روي خود را گرفته بود. امام سجاد(عليه‎السلام) نيز به سهل بن ساعد صحابي فرمود: اگر مي‏تواني چيزي به اين نيزه‏دار بپرداز تا سر امام را كمي جلوتر ببرد كه ما از تماشاچيان در زحمت و اذيت هستيم. سهل مي‏گويد: رفتم و يكصد درهم به نيزه‏دار پرداخت كردم تا از بانوان دور شود، كار بدين منوال بود تا سرها را نزد يزيد بردند.»(4)

آري زينب كبري(سلام الله عليها) حاضر است جان بدهد، فرزند بدهد، برادر و برادرزاده و بستگان بدهد، به اسيري برود، طناب بر گردن را، گرسنگي و تشنگي را و خلاصه هر مشكلي را تحمل كند ولي از عفت و حياي خويش چون گوهر گرانبهايي مراقبت كند. او حاضر نيست تحت هيچ شرايطي در معرض ديد اجنبي قرار گيرد.

مكتبي كه حضرت زينب(عليهاالسلام) در آن درس خوانده و دوره ديده به او آموخته كه كشته شدن در راه راست را جمال و زيبايي بداند، ولي حضور بدون پوشش و در معرض ديد نامحرمان قرار گرفتن را وبال و ننگ و عار و رسوايي بداند.

حضرت علي(عليه‎السلام) فرمود: «ثَمَرَةُ العِفَّةُ اَلصِّيانَة؛ ميوه عفت، حفاظت (و پاسداري از گوهر عفاف) است. آري حضرت زينب(عليهاالسلام) سر تا پا حيا و نجابت، عفت و پاكي و پاكدامني است، در بخشي از زيارتنامه حضرت مي‏خوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ اَيَتُها الكَرِيمَة النَبيِّلَة؛ سلام بر تو اي بانوي بزرگوار و با نجابت (و حيا).


پي‎نوشت‎ها:

1- نهج البلاغه، فيض الاسلام، حكمت 466 .

2- ميزان الحكمة، ج 2، ص 717، روايت 4557 .

3- همان، روايت 4558 .

4- همان، روايت 4559 .

 

تنظيم تبيان: گروه دين و انديشه، فراوري هدهدي.


دسته ها : مذهبي`
شنبه 1390/1/20 22:10
X